آموزش مقدماتی و تصویری نرم افزار متلب (MATLAB) به زبان ساده

آموزش مقدماتی و تصویری نرم افزار متلب (MATLAB) دانلود رایگان آموزش متلب (MATLAB) آموزش کد نویسی های ساده در متلب(MATLAB) محیط کار متلب

در این آموزش ما از نرم افزار « matlab R2015b »  استفاده نمودیم که البته اکثر برنامه ­های متلب شبیه به هم هستند و از نظر کاری و مقدماتی تفاوت آن چنانی با هم ندارند، شما هم میتوانید از هر نسخه متلب دیگه برای یادگیری استفاده نمایید. ورژن­ های جدید متلب دارای قسمت help مفصل­ تری هستند که می­توانند برای یادگیری بسیار مفید واقع شوند. شکل زیر محیط متلب رو در حالت کلی نشان می­دهد.

محیط کار متلب

محیط کار متلب

آموزش محیط متلب

 همانطور که ملاحظه می­کنید محیط کار متلب شامل سه بخش زیر می باشد: ۱- command window 2-workspace 3-current folder

از قسمت command window می­توانید برای یادگیری استفاده نمایید که در این قسمت بعد از زدن کلید enter خروجی­ ها بلافاصله ظاهر خواهند شد و برای جلوگیری از این کار می­توانید در آخر هر تعریف از ; استفاده نمایید.

به عنوان مثال در شکل زیر پارامتری مثل a را برابر ۲ تعریف نمودیم که بلافاصله بعد از زدن enter نتیجه در همان قسمت نشان داده شده است.


حال متلب [a] را در خود ذخیره نموده است و هر موقع در قسمتی از برنامه­ ی خود از a استفاده نمایید، به صورت خودکار مقدار ۲ به جای آن قرار داده می­شود. بعد از انجام دستور فوق در قسمت workspace قرار دادن مقدار ۲ برای پارامتر a در متلب نشان داده شده است که شکل زیر نیز نشانگر این موضوع می­ باشد.

work-space

در کنار حرف a یک پنجره­ای باز شده که نشان از ماتریسی بودن و متغیر بودن a می ­باشد. اگر در همین قسمت بر روی a دو بار کلیک چپ بزنید صفحه­ ای به صورت شکل زیر نمایان خواهد شد.

فضای محیط متلب

در این قسمت ماتریسی بودن متلب بیش­تر نمایان می­ شود و ملاحظه می­ کنید متغیری به نام a در یک ماتریس ۱*۱ با محتوای ۲ ذخیره شده است.

قسمت current folder نیز مربوط به فایل­ هایی است که قبلا از آن­ها استفاده شده است و شما می­ توانید در این قسمت فایل جدیدی را ایجاد کرده و برای مدیریت کارهای خود از آن استفاده نمایید که البته توضیحات کافی برای این قسمت و سایر قسمت ­های آشنایی با نرم­ افزار متلب در فایل ویدیویی موجود در این بخش ارائه شده است.


کلمات کلیدی:

محیط سیمولینک متلب ، آموزش محیط متلب ، دانلود محیط متلب ، محیط نرم افزار متلب ، آشنایی با محیط متلب ، محیط کار متلب ، معرفی محیط متلب ، اموزش محیط متلب ، برنامه نویسی در محیط متلب ، اموزش محیط سیمولینک متلب ، محیط برنامه نویسی متلب ، محیط guiدر متلب